Met interactief voorlezen naar krachtig leesonderwijs
In dit verdiepende traject rond interactief voorlezen voor het basisonderwijs leer je stapsgewijs hoe je deze motiverende en effectieve methodiek kan inzetten in de klas en op school. Elk van de modules zoomt in op een belangrijk onderdeel van interactief voorlezen en reikt je de nodige tips en tricks aan. Via interactief voorlezen de lees-, taal- en persoonlijke ontwikkeling bevorderen, daar gaan we in dit traject voor!
In dit online leertraject...
- leer je meer bij over de effectieve kenmerken van een interactief voorleesmoment en de fases om zo een moment krachtig op te bouwen.
- krijg je tips en inspirerende voorbeelden rond een rijk tekstaanbod en een motiverende voorleesomgeving.
- leer je hoe je kwaliteitsvol in interactie kan gaan en hoe je via interactief voorlezen krachtig kan inzetten op het versterken van woordenschat.
- verneem je hoe je het tekstbegrip kan bevorderen via interactief voorlezen.
- leer je hoe je tijdens interactief voorlezen kan monitoren of je aanpak al dan niet werkt.
- verneem je met welke voorleespartners uit je leesnetwerk je kan samenwerken.
- leer je hoe je via interactief voorlezen je leesbeleid kan versterken.
Voor wie?
Dit traject is er voor alle professionals die krachtig aan de slag willen met interactief voorlezen. Dankzij de vele praktijkvoorbeelden kunnen zowel beleidsmensen op een school als leraren en zorgcoördinatoren (in opleiding) met dit traject aan de slag. Het kan ook van meerwaarde zijn voor een bredere groep professionals zoals lerarenopleiders, onderwijsondersteuners of pedagogisch begeleiders.
Je doorloopt dit online leertraject op eigen houtje of bij voorkeur met een of meer collega's.
Hoeveel tijd voorzie je?
Voorzie 4 tot 5 uur om alle modules te doorlopen (inclusief filmpjes bekijken en reflectievragen invullen). Alles in één keer doornemen hoeft niet: je kan altijd even pauzeren en later verder gaan. Je kan ook altijd terugkeren in het leertraject om modules te herbekijken of je antwoorden aan te passen.
Meer info
Dit verdiepende traject werd ontwikkeld binnen een pilot waar leraren uit veertig schoolteams bij betrokken waren. Het ging dan meer concreet om een twee- of eenjarig professionaliseringstraject dat ontworpen werd in een samenwerking tussen Iedereen Leest en de onderzoeksgroep Taal, Leren, Innoveren van Universiteit Gent en gerealiseerd werd met middelen van het Leesoffensief.
“Ik wilde even vertellen dat ik erg enthousiast ben over het leertraject. Ik geniet van het interactief voorlezen in de klas en de nuttige tips in de modules. Ik kijk uit naar de komende modules.”